26 February 2011

Kami Hanya Mampu Merancang

Selama lebih kurang 3 bulan merancang,
hanya tinggal beberapa hari untuk hari itu,
tapi akhirnya terpaksa ditunda,
ditunda untuk kebaikkan bersama,

Semoga ape yang dirancang akan lebih berjaya,
dan lebih bermakna..
insyallah...


23 February 2011

Pertemuan Yang Tidak Dijangkakan

Bermula dengan satu panggilan yang mendebarkan,
Perjumpaan di bahagian belakang masjid,
Diikuti dengan pertanyaan yang tiada jawapan & keyakinanan
Diikuti dengan kata-kata ugutan
Fiyda akui kata-kata beliau benar
tapi dalam tempoh seminggu nie mampukah kami????
semua nie buat fiyda tak yakin & takot untuk teruskan,
Tapi lari dari tanggungjawab yang pernah fiyda terima
takkan sesekali fiyda buat,
berdosa hukumnya lari dari medan perangkan..
Wakaupun pahit tetap akan fiyda teruskan,
cuma tolong doakan fiyda kuat
Dan tolong doakan KRM berjaya...
amin

22 February 2011

Cahaya Hati Hamba

Cahaya dari hati.... 
…….                
…..
                      
                            
..
                                 ♥………………      
..
                                   ♥……….                    ♥
….
                                  ……                          
…….
                                                                
………
                                                              
………..
                                                            
…………..
                                                      
…………….
                                                
………………
                                          
………………..
                                     
………………….
                                
……………………
                           
………………………
                     
………………………..
                 
………………………….
             
……………………………
         
……………………………..
      
……………………………….
  
…………………………………

…………………………………

……………………………….

……………………………..

……………………………

…………………………

……………………….

…………………….

………………….

………………

………….

………

……

…..

……
………………….
……….
………….…………
…………..
…..………………
……………….
………………..
…………….
………………..
…………..
………….….
………….

………..

……….

………

………

……….

…………..

……………….

……………………..

………………………….

……………………………

……………………………

…………………………

…………………….

………………

………….

…….


.
………………………..….
……………………..………..
.
………………….…………….
..
……………….………………
………………………………
…..
…………………………..
……..
…………………….
………..
……………….
…………..
…………..
………………
…….
…………………
....

21 February 2011

Buku Baru

Hari nie fiyda beli buku baru,
Seperti yang fiyda nah cakap kalau ade duit
fiyda nak beli buku
so bila dah de rezeki nie fiyda pun terus beli,
gantikan yang hilang dulu,
Fiyda harap fiyda tak buat buku nie sebgai hiasan,
insyallah akan selalu baca & betulkan bacaannya..

Lagipun sejak akhir nie fiyda selalu lupa & alpa 
akan tanggungjawab fiyda,
Sebagai manusia biasa fiyda selalu melakukan kesilapan & dosa
Fiyda harap taubat fiyda diterima
dan semoga fiyda diberi petunjuk
semoga fiyda dapat jadi muslimah yang sejati,
fiyda harap sangat...
semoga fiyda lebih kuat 
agar tidak mengulangi kesilapan itu..
amin..


19 February 2011

Orang Kata Aku Lahir Dari Perut Emak

orang kata aku lahir dari perut emak.. bukan orang kata.. memang betul pun.


memang betul

Bila dahaga, yang susukan aku....mak
Bila lapar, yang suapkan aku....mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....Mak

Bila bangun tidur, aku cari....mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ....mak
Bila nak bermanja, aku dekati....mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....mak
Bila nakal, yang memarahi aku....mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma...mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....mak
Bila takut, yang tenangkan aku....mak

Bila nak peluk, yang aku suka peluk....mak
Aku selalu teringatkan ....mak
Bila sedih, aku mesti talipon....mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....mak
Bila bengang.. aku suka luah pada..mak
Bila takut, aku selalu panggil... mmaaakkkk!
Bila sakit, orang paling risau adalah....mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....mak
Bila ada masalah, yang paling risau....mak

Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni..mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku....mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & laukpauk.....mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....mak
Yang selalu berleter kat aku...mak
Yang selalu puji aku....mak
Yang selalu nasihat aku....mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....mak

Aku ada pasangan hidup sendiri....
Bila seronok, aku cari.......pasanganku
Bila sedih, aku cari......mak

Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....mak

Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....emakku

Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah.....mak

Bila sambut valentine... Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"

Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. mak ingat kat aku

Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon mak

Selalu....aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk emak

Renungkan:
Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...
bolehkah kau kirim wang untuk mak?
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah"...
Berderai air mata jika kita mendengarnya........
Tapi kalau mak sudah tiada.....MAKKKKK...RINDU MAK..... RINDU SANGAT....

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya......
berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......
berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya.... berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....
dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

___________________________________________________

Mak, kak rindu mak...
rindu sangat2x...

Petani dan jurujual basikal


seorang jurujual sedang cuba memujuk seorang petani untuk membeli sebuah basikal yang dijualnya. Si petani menolak kerana tidak mahu membeli basikal, tetapi jurujual nampaknya tidak mudah menyerah kalah

"Dik ... daripada membeli basikal, lebih baik aku habiskan duitku untuk pelihara lembu," kata petani.
"Ah," jawab jurujual, "tapi cuba pikir pakcik ... Pakcik akan kelihatan terlalu bodoh jika pakcik pergi ke pekan dengan menunggang seekor lembu."

"Huhh!!" Herdik petani. "Adakah tidak lebih bodoh jika orang melihatku memerah susu seekor basikal!"



Rindu Datang Lagi

Di saat aku kesorangan diketika ini,
rindu pada mak dan adik-adik datang lagi..
sejurus itu juga airmata bergenang & mengalir meninggalkan takungannya...
lambatnye dapat balik lagi,
sungguh aku sedih tak dapat menolong mak...

16 February 2011

I am so tired today


Hari yang sangat memenatkan,
seharian di bilik SRM..
tapi fiyda seronok dengan keje fiyda walaupun agak stress sikit..
insyallah, akan cuba buat yang terbaik...



13 February 2011

LAWAK : 11 Fakta Yang Hampir Benar


  
1. Kondominium tidak ada kena mengena dengan kondom. Tetapi di kondominium kita boleh dapat banyak kondom terpakai.

2.
Aurat dan urat adalah dua benda yang berbeza. Namun begitu, apabila melihat perempuan yang mendedahkan aurat, urat lelaki akan krem di sesetengah kawasan.




3.
Kuih tat enak di makan. Tapi apabila kita makan lapan keping kuih tat, kita mungikin dituduh mencarut. Kalau tak percaya,cuba kira satu tat, dua tat, tiga tat, sampai lapan.




4. Laksaman adalah jawatan besar di dalam kesultanan Melayu Melaka. "Laksa kedah" pula adalah contoh jawapan kalau orang tanya kita "laksa mana ni?"

5. Barbeque adalah makanan yang enak. Namun begitu 'babi queue' haram dimakan oleh orang Islam.





6. Sesetangah orang memanggil cili sebagai
cabai. Tapi kalau mulut nak kena cabai, cuba la cakap 'cibai' kat depan orang tua-tua.

7. Membuat
tauhu sumbat sungguh meletihkan. Lebih letih lagi kalau orang lain hanya tahu nak sumbat je tahu sumbat dalam mulut.

8.
Si Bohsia dan Bohjan dipandang hina oleh masyarakat. Namun begitu si Boroi yang makan duit rakyat mendapat sanjungan.

9. Bermain bola
keranjang memang meletihkan. Bermain di ranjang juga boleh meletihkan.

10. Allahyarham P.Ramlee tak pernah dapat
Lesen P sebab baru diperkenalkan. Penyanyi pop yeh yeh L.Ramli mungkin pernah dapat lesen L. Tapi Allahyarham A.Ramlie tak pernah dapat lesen A sebab tak ada.

11. Ramai orang lelaki takut kalau-kalau
mati pucuk. Tapi tak takut kalau-kalau mati esok.



hehehehe... kelakarkan 
boleh releasakan tensen jap...
fiyda amik nie kat blog jom terjah

12 February 2011

Mimpi Ngeri


Fiyda ada baca dalam satu blog yang
menyatakan mimpi adlah perkara norma
tidak kira mimpi yang indah atau mimpi itu ngeri..
fiyda yakin semua orang pernah bermimpi...

Pagi tadi fiyda mimpi ular,
untuk pengetahuan kawan-kawan
ular adalah binatang yang fiyda paling takot,
tengok lam tv pun bulu roma fiyda dah naik..
berbalik pada mimpi fiyda,
dalam mimpi fiyda tue
ada banyak sangat ular,
semua ular-ular tue agresif sangat..
fiyda nak letak contoh pic ular yang agresif cam lam mimpi tue
tapi bila tgok pic2x tue fiyda takot...
takot fiyda mimpi lagi...
serius fiyda takot sangat...
oh, tuhan janganlah fiyda mimpi mcam tue lagi...
fiyda harap mimpi nie biarlah hanya mainan tido, 
bukan petanda ape-ape...

tapikan kalau mimpi 


best jgak.. hehehhe

ok lah, bye2x...

Hari sabtu dan fiyda

Pagi sbtu fiyda bermula dengan suasana yang suram,
seperti post2x fiyda sebelum nielah sedih memanjang,
menangis sampai bengkak mata,
tambah plak sakit belakang,
fiyda nie kalau stress & bnyak fikir 
memang kesihatan fiyda akan teruk,
sakit belakanglah, sakit kepala lah, sakit perutlah..
tambah palak 2,3 hari nie emosi tak menentu cikit,... huhuhu

Pada mulanya plan arini,
nak duk berkurung kat bilik jea,
xnak makan xnak minum nak baring jea...
tapi alih2x ade orang sorang tue paksa teman die makan,
so fiyda pun p lah...
Tapi dah sampai kedai nasik ayam penyet kat syeksyen 4 tuh,
fiyda rase fiyda yang banyak makan,
dalam hati malunyer cakap xnak makn tapi makan bukan main bnyak,
heheheheh, tapi tak kisahlah sendiri byar kan...

ingatkan lepas makan terus balik,
alih2xnya die bawak kiter p tengok wayang kat alamanda,
tak cakap nak tgok wayang,
duit tak bawak,
pagi cucuk tgok lam bank ade rm40 jea..
amiklah rm20..
lepaslah tgok wayang...
oh yea, kitaorang tgok cter nie..


best citer nie..
cite aksi + komedi..
pasangan suami isteri yang sangat loving bagi fiyda,
tersentuh jap tengok citer nih... huhuhu

lepas layan movie kitaorang p


saje jea nak tengok-tengok
ingatkan best upernye biase jea..
biase?? oklah
ade ramlah ram tadi... hehehe
tapi gerai tak bnyak sangat..
biase2x jea...

Then lepas tu singgah masjid putrajaya jap,
die nak solat,
lepas tue baru gerak balik ukm,
tapi before sampai ukm
singgah pasar malam jap beli char kueh teow ngan jagung & air tebu..
habis duit i petang nie..

azan magrib baru sampai ukm,
then malam nie tak p mana2x,
duk bilik buat keje mna yang tergendala & study makro ckit..

oh yea luper lak, tadi tengok member post kolej die tak de air,
bukan main lah fiyda kutuk,
alih2x fiyda masuk bilik air tengok kat sini pun xde air..
huhuhuhu...
tu lah kutuk orang lagi...

oklah cukuplah fiyda membebel...
bye...

11 February 2011

Rajin

Saya perlu rajin seperti semut,

ehsan cik go0gle


nota kaki : nak kena wat entri pasal semut kot lepas nie....

10 February 2011

11 Hari yang sangat bermakna

Dah beberape hari entri nie tergendala..
so malam nie fiyda cuba siapkan jugak,

11 hari yang sangat bermakna ini adlah
bermula dari 27 Jan 2011 hinggalah 7 Feb 2011,
senang cite time cuti rayer cina,
orang lain cuti 9 hari
fiyda up jadi 11..
hehehe..

Alhamdulillah, fiyda berjaya menunaikan niat fiyda
untuk tolong mak dikantin sepanjang cuti tersebut,
banyak peristiwa yang berlaku sepanjang cuti kali nie..

jika di UKM nie fiyda selalu tidur selepas subuh,
tapi demi mak fiyda pagi2x lepas subuh terus bersiap
meredah kesejukkan pagi pergi tolong mak dikantin,
jarak umah fiyda ngan sekolah adalah dalam 5 KM..

Dikantin mcam-macam krenah budak & cikgu fiyda kena layan,
dialog budak yang wajib kena dengar
"kak nak nasi lauk ayam, nak ayam besar"
" Mahalnyer nasi"
kadang-kadang rase cam nak cakap kat diorang,
kalau nak murah suh lah mak masak sendiri..
huhuhu
tapi xlehlah cakap cam tu kat customer...
Sabar jealah..

PENAT,
memang penat sangat,
sampaikan kaki rase cam tak larat dah nak gerak,
mase tulah fiyda pikir,
kalau aku dah rase penat mak ngan adik mesti lagi penat,
yealah mak bangun pergi kantin kul 2,3 pagi..
pergi sorang-sorang lak tu,
kitaorang kul 7 baru sampai sekolah,
mak tak kejut anak die awal2x,
sebab kecian...
lepas tue kul 3 bila semua pekerja dah balik,
pergi beli brang tuk esok lak,
then datang balik kat kantin
sediakan ape yang boleh disediakan dulu,
kul 7,8 baru balik umah..
mestilah mak penatkan..
bukan penat jea, tdo pun tak cukup,
tapi demi mencari rezeki mak tabah..
mak fiyda tue bukan sihat sangat..
kesian mak.

Dek kerana itulah, penat cam ner pun fiyda tolong jugak mak..
apelah sangat penat tolong mak dengan jsa mak pada kitakan,
tanpa mak takde fiyda atas dunia nie...
rindu mak....

Mase fiyda tolong mak kat kantin,
adelah kejadian2x mistik tapi malslah nak citer kat sini,
maybe next time fiyda cite...

Paling fiyda tak leh luper sepanjang fiyda tolong mak adalah
Ustaz gatal... hahhahah (jahatnyer fiydakan)
ustaz nie muda lagi,
tak kahwin lagi pun (rasernyela)
dalam sehari boleh dikatakan 2,3 kalilah jugak dia datang makan
fiyda cakap die gatal sebab
cara die tenung tue
ya allah, boleh buat fiyda cair,
bukan fiyda jer malas semua pompuan boleh cair...
adalah 2,3 kali dier tenung fiyda,
lepas tue kalau die datang fiyda dah tak layan dah,
takot...
takot jatuh hati.. heheheheh
lagi satu die bukan ngan fiyda jer cam tu tapi ngan semua
pompuan die camtu,
lagi satu suka memmuji2x...
adoi, kalau dah namanya lelaki...

kejadian yang tak patot berlaku
tapi berlaku pula adalah
fiyda terbuat air yang manis untuk cikgu.. huhuhu
bukan tak pandai tapi nerves..
dah lah terkejar2x aritu..
orang yang keje bhagian tu datang lambat..
kecian cikgu...

lagi satu, fiyda tersalah bagai air panas kat cikgu..
cikgu tue mitak air suam fiyda tersilap bagi air panas,
kecian cikgu tue..
sakit lidah dier..
( maaf cikgu yer)

sebelas hari tue sanagt bermakna
bagi fiyda,
ader gelak, ada tangisan & gurau senda..
yang paling penting fiyda banyak makan
dan selera sangat makan mase cuti aritu..
sampai berat fiyda naik balik ke 44kg... huhu

klah cukuplah fiyda merepek...
ape2xpun doakan mak fiyda murah rezeki & sihat selalu..
sekarang mesti mak tengah topup tido...
LOV U MOM....

SENYAP


Jika senyap itu bahagia
aku memilih untuk senyap..

08 February 2011

Solatlah sebelum terlambat


Diriwayatkan bahwa pada suatu hari Rasulullah S.A.W sedang duduk bersama para sahabat, kemudian datang pemuda Arab masuk ke alam masjid dengan menangis. Apabila Rasulullah S..A.W melihat pemuda itu menangis maka baginda pun berkata,

"Wahai orang muda kenapa kamu menangis?" Maka berkata orang muda itu,"Ya Rasulullah S.A.W, ayah saya telah meninggal dunia dan tidak ada kain kafan dan tidak ada orang yang hendak memandikannya. "

Lalu Rasulullah S.A.W memerintahkan Abu Bakar r.a. dan Umar r.a. ikut orang muda itu untuk melihat masalahnya. Setelah mengikuti orang itu, maka Abu Bakar r.a dan Umar r.a. mendapati ayah orang muda itu telah bertukar rupa menjadi babi hitam, maka mereka pun kembali dan memberitahu kepada Rasulullah S.A.W, "Ya Rasulullah S.A.W, kami lihat mayat ayah orang ini bertukar menjadi babi hutan yang hitam."kemudian Rasulullah S.A.W dan para sahabat pun pergi ke rumah orang muda dan baginda pun berdoa kepada Allah S.W.T, kemudian mayat itu pun bertukar kepada bentuk manusia semula.

Lalu Rasulullah S.A.W dan para sahabat menyembahyangkan mayat tersebut. Apabila mayat itu hendak dikebumikan, maka sekali lagi mayat itu berubah menjadi seperti babi hutan yang hitam, maka Rasulullah S.A.W pun bertanya kepada pemuda itu, "Wahai orang muda, apakah yang telah dilakukan oleh ayahmu sewaktu dia di dunia dulu?" Berkata orang muda itu, "Sebenarnya ayahku ini tidak mau mengerjakan solat."

Kemudian Rasulullah S.A.W bersabda, "Wahai para sahabatku, lihatlah keadaan orang yang meninggalkan solat. Di hari kiamat nanti akan bangkitkan oleh Allah S.W.T seperti babi hutan yang hitam."

Dizaman Abu Bakar r.a ada seorang lelaki yang meninggal dunia dan sewaktu mereka menyembahyanginya tiba-tiba kain kafan itu bergerak. Apabila mereka membuka kain kafan itu mereka melihat ada seekor ular sedang membelit leher mayat tersebut serta memakan daging dan menghisap darah mayat. Lalu mereka coba membunuh ular itu. Apabila mereka coba

untuk membunuh ular itu, maka berkata ular tersebut, "Laa ilaaha illallahu Muhammad Rasulullah, mengapakah kamu semua hendak membunuh aku? Aku tidak berdosa dan aku tidak bersalah. Allah S.W.T yang memerintahkan kepadaku supaya menyiksanya sehingga sampai hari kiamat."

Lalu para sahabat bertanya, "Apakah kesalahan yang telah dilakukan oleh mayat ini?"

Berkata ular, "Dia telah melakukan tiga kesalahan, diantaranya

1. Apabila dia mendengar azan dia tidak mau datang untuk sembahyang berjamaah.
2. Dia tidak mau keluarkan zakat hartanya.
3. Dia tidak mau mendengar nasihat para ulama.

Maka inilah balasannya.
Jika anda (pembaca blog) tidak keberatan, forwardlah cerita ini kepada teman-temanmu bagaimanapun caranya. Karana sesungguhnya ilmu yang bermanfaat itu akan abadi jika diamalkan dan sesungguhnya yang mengamalkannya itu tidak akan pernah kekurangan ilmu..



04 February 2011

Kesedihan yang tak dapat diluahkan

Assalamualaikum,
semoga kawan-kawan semua sihat-sihat belaka.
sebenarnya dah 2,3 hari fiyda nak buat entri nie,
tapi fiyda tak tahu macamana nak buat,
fiyda xboleh sebut siapakah orang yang buat fiyda sedih
sebab fiyda tahu die tak suka..

Di pagi jumaat nie,
fiyda just nak cakap fiyda sedih sangat2x,
2,3 hari lepas fiyda rasekan fiyda banyak menganggu orang
dan menyebabkan orng tak dpat fokos,
sekarang fiyda sedih sebab orang cakap
fiyda tak matang dalam _ _ _ _ _
fiyda tertanya-tanya betolkah fiyda tak matang,
lagi sedih bila orang tu cakap fiyda mengganggu perjalanan hidup die,
ya allah, sedihnyer..

Fiyda selalu cuba untuk menjadi yang terbaik,
kadang2x fiyda pendam jer ape yang fiyda rase,
demi menjga hati orang,
tapi orang bila nak ckap sesuatu tak pikir pun ape yang fiyda akan jadi,

Mungkin nie balasan ALLAH S.w.t
atas ape2x yang tak patot fiyda lakukan,
ketahuilah fiyda sentiase cuba mencuba untuk menjadi yang terbaik
namun sebagai manusia biase fiyda kerap alpa,

hmmm, xperlah..
biarlah fiyda sendiri bersama kesedihan yang tak pernah
mahu berpisah dari fiyda dari dulu hingga kini...
daaaa

02 February 2011

Kisah fiyda & kantin mak

Assalamualaikum,

ok, sebelum fiyda masuk

MySpace

fiyda nak berceritalah cikit tentang aktiviti fiyda sepanjang 4 hari tolong mak dikantin..
secara keseluruhanya sangatlah penat,
silap bukan sangat penat tapi tersangat-sangat penat..
seluruh badan sakit,
tapi fiyda pergi jugak tolong mak
sebab fiyda pikir kalo fiyda penat mak mesti lagi penat
sebab mak pergi kantin sediakan mkanan
kul 2 pagi tau & semalam kul 12 tgahmalam...
kesian mak pergi awal tapi balik lambat...
sampaikan mak  demam..

MySpace

kat kantin mak pun ade cite misteri tau..
dah 2 kali mak kehilangan barang & pintu kantin terbuka \
bila datang pagi..
yang dahsyatnyer barang yang hilang hanya nissan atau dikenali sebagai gula melaka
dan 3 biji salad..
pelik memang pelik..
biarlah allah yang merungkai misteri itu...
kalo kerja manusia pasti akan terbongkar juga nanti..

Kat kantin mak,
pelanggan yang sentiase datang adalah seorang ustaz..
ustaz sabri asenyer..
fiyda tgok die cam gatal jer
so fiyda tak suka sangat nak layan..
pandangan die boleh buat ramai budak cair..
MySpace

Then fiyda terpikir cam ner nak buat kantin mak untung
sebab setakat nie student yang datang rehat dikanting hanyalah 150 org. huhu
sedangkan jumlah student adalah 800 orang..

Fiyda harap rezeki mak akan lebih murah lepas nie,
supaya mak dapat bayar duit2x modal yang dipinjam selama ini.. amin

That all for today...
assalamualaikum...
amin