11 November 2010

Hari Terakhir sem 1 tahun 2

Bagun2x jea pagi tadi,
fiyda sakit kepala,
tapi terpaksa jgak bagun sebab 
nak p jumpe lecture kat fak,
jalan kaki lak tu dari kajai p fak,
adalah dalam 15 minit fiyda jalan..

then lepas jmpa lecture terus balik,
sebab barang2x kat bilik tak kemas..
lagi penatnya terkejar2x..

dah tu bila kemas2x barang barulah,
fiyda sedar yang barang fiyda banyak,
bukan setakat banyak tapi banyak sangat.. huhu
so penat bertambah berganda2x...
bila dah siap kemas dah pukul 2:30,
terus bekerja p check out kat ofis..
belari2x dalam hujan...

mase naik teksi pun basah kena hujan,
time2x hujan orang lain sejuk tapi fiyda panas,
sebab terkejar2x.. huhu

Sampai kat ktm,
train lak lambat sebab ade pokok tumbang,
risaunya fiyda takot lambat sampai lcct,
tapi nasib baik sempat sampai,
now, 6:50 ptg fiyda on9 disurau Lcct..

ape2x pun harap perjalanan lepas nie
akan dipermudahkan & sampai umah dengan selamat..
Mode : tak sabar nak balik jumpa adik2x...

09 November 2010

Duit ooo duit...

DUIT, di zaman materialistik sekarang ini, semua orang mahukan duit. Orang dewasa, remaja bahkan kanak-kanak kecil sekalipun kenal dengan sekeping kertas yang diberi nama “duit”. Memang duit penting dalam kehidupan, tanpa alat tukar ini kita tidak boleh memenuhi keperluan hidup. Duit membuatkan manusia melakukan perkara yang diharamkan, manusia menjadi rakus kerana duit, manusia pecah amanah, rasuah, merompak, melacur malah membunuh manusia lain kerana duit. Kejayaan orang di zaman kini juga diukur dengan banyaknya duitnya.

Tetapi walau bagaimana pentingnya duit, masih ada benda yang tidak boleh dibeli dengan duit.



Masa
Duit tidak akan dapat mengembalikan masa yang telah berlalu. Setelah hari berganti, maka masa 24jam tersebut akan hilang dan tidak akan mungkin akan kembali lagi. Oleh itu gunakan setiap kesempatan yang ada untuk menyatakan perhatian dan kasih sayang anda kepada orang yang sangat anda sayang dan anda cintai, sebelum waktu itu berlalu dan anda menyesalinya.Begitu juga dengan tanggungjawab dengan Allah, jika kita terlepas waktu Subuh pagi tadi, ia tidak dapat ditukar dengan berapa juta pun wang untuk kembali ke waktu Subuh tadi.




Kebahagiaan
Memang kedengaran pelik, tapi inilah kenyataannya. Duit memang boleh membuat anda merasa senang kerana anda boleh bercuti mewah, memberi laptop dengan kemudahan yang sangat canggih, atau membeli kereta dan rumah mewah 8 tingkat sekalipun. Tetapi duit tidak boleh menghadirkan sececah kebahagiaan dari dalam lubuk hati kita. Berapa ramai orang kaya yang tidak boleh tidur walaupun dalam aircond yang sejuk dan dalam bilik yang super mewah yang katilnya berharga berpuluh ribu ringgit.



Kebahagiaan Anak
Untuk membeli makanana dan pakaian yang bagus-bagus untuk anak tercinta memang memerlukan duit. Tetapi anda tidak boleh menggunakan wang untuk memberikan rasa aman, tanggungjawab, sikap yang baik serta kepandaian pada anak anda. Hal ini memerlukan waktu dan perhatian yang anda curahkan untuk mereka dan amalan baik yang anda ajarkan. Duit memang membantu kita memenuhi aspek penjagaan, tapi waktu telah membuktikan bahawa keperluan asas tiap anak adalah berapa banyak masa yang diberikan orangtuanya, bukan “duitnya”.



Cinta
Cinta tidak boleh dibeli dengan wang, akuilah hal ini benar. Memang dengan duit kita boleh membuat orang tertarik, tapi cinta berasal dari rasa saling menghargai, perhatian, berbagi pengalaman dan kesempatan untuk berkembang bersama. Itu sebabnya banyak pasangan yang berkahwin kerana duit, tidak bertahan lama atau pun tidak merasa bahagia.



Persahabatan
Untuk diterima oleh lingkungan pergaulan dengan sahabat, anda tak perlu duit. Apabila anda ingin diterima, fokuskan tenaga anda untuk membuat diri anda berharga bagi lingkungan sekitar dengan menjadi teman dalam suka dan duka.

Kesihatan
Kita memerlukan duit untuk membiayai rawatan dan membeli ubat, tapi duit tidak boleh menggantikan kesihatan yang hilang. Itu sebabnya pepatah lebih baik mencegah daripada mengubati .



 Kejayaan
Beberapa orang memang ada yang mencapai kejayaan dengan menyogok, tapi ini adalah pengecualian. Kejayaan hanya berasal dari kerja keras, kemahuan, dan rezeki yang tertulis. Ada aspek kecil dari usaha menuju sukses yang boleh didapatkan dengan duit, misalnya mengikuti kursus atau membeli peralatan, tapi kejayaan lebih banyak berasal dari usaha yang anda lakukan sendiri.

 


Bakat
Kita dilahirkan dengan bakat tertentu. Dengan duit, yang boleh kita lakukan adalah mengasah bakat tersebut, misalnya belajar muzik. Namun para pakar mengatakan, untuk menjadi pakar di bidangnya, kita memerlukan bakat semulajadi.




Sikap yang baik
Banyak orang yang kaya raya tapi sikapnya kasar,sombong dan cakap besar. Tak sedikit juga orang yang sederhana yang tutur katanya sopan dan menunjukkan rasa hormat pada orang lain. Jadi, jumlah duit yang dimiliki bukan penentu sikap seseorang.




Kedamaian
Bila wang boleh membeli kedamaian, barangkali kita tak lagi mendengar tentang perang. Tetapi yang sering terjadi sebaliknya, duitlah yang menjadi sumber pertikaian dan permusuhan.


entri ini fiyda copy & paste dari 

so, janganlah terlalu taksub pada duit..
bersederhana adalah lebih baik..

08 November 2010

Ahmad Shafiin

Assalamualaikum..
entri kali nie tentang ahmad shafiin,
buah hati pengarang jantung fiyda..
windu sangat kat dia,
ni hah orangnya...


28hb 12 nie genap umur buah hati fiyda nie 6 tahun,
6 tahun usia dia tapi fiyda baru mengenali dia 2 tahun nie,
Fiyda rase fiyda rugi 4 tahun,
sepatutnya 4 tahun tu dia membesar depan fiyda,
membesar depan kakak & abang yang tersayg,
tapi sebaliknya terjadi..

tak naklah cerita sal tu semua,
yang pasti sekarang fiyda rindu sangat kat dia.. huhu
dah hampir setahun fiyda tak jumpa adik,
adik, kak long rindu adik,
rindu sangat2x..
Kak long bukan tak nak call
tapi takot mak adik marah...
MySpace








Ya allah,
rindunya aku pada dia..
hanya padamu aku panjatkan doa,
semoga dia disna sentiasa sihat,
aku pohon padamu
walau seberapa jauh jarak kamu,
walau seberapa lama sekalipun kami tak jumpa,
janganlah hilang rase kasih & sayang antara kami,
sesungguh aku tersangat mengasihi adikku ini,
Jadikanlah dia insan yang berguna pada agamamu, 
amin ya rabal alamin...



07 November 2010

Lagi cerita kembar...

assalamualaikum...
arini fiyda terjumpa satu lagi blog
mak kepada anak kembar..
yang penting,
diorang comel sangat.... huhuhu



 

Photobucket Photobucket

Ya allah,
comelnya diorang...
fiyda doakan diorang akan membesar menjadi anak2x
yang baik untuk mak & ayah diorang..
fiyda tersangat2x sukakan baby..
jeles lak rase..
oh yea nie blog mak diorang..

04 November 2010

4 ALASAN YANG DIBENCI ALLAH....

Pada hari kiamat nanti Allah akan menolak 4 macam alasan dari pada 4 jenis golongan manusia iaitu:

1) ORANG KAYA,


kalau sekirannya ia berkata,"kekayaan yang aku cari dengan usaha titik pluh sendiri telah menyibukkan aku sehingga aku tidak sempat melaksanakan amal ibadat dan kebajikan."

kepada mereka ini Allah berfirman," kekayaanmu tidaklah setanding dengan kekayaan Nabi Sulaiman tetapi dia sedikitpun tidak lalai dan lupa daripada mengingati Aku".


2) HAMBA SERAYA,


sekiranya dia berkata," aku adalah seorang hamba dan sentiasa terikat kepada suruhan yang menjadikan aku tidak bebas. oleh sebab itu aku tidak berpeluang untuk beribadat kepada-Mu."

Firman Allah kepadanya," Utusan-Ku yang bernama Nabi Yusof juga pernah menjadi hamba tetapi tidak pula dia leka daripada mengerjakan ibadatnya terhadap-Ku.


3) ORANG MISKIN,


sekiranya dia berkata," kemiskinan dan kekurangan yang menyababkan kami tidak berpeluang untuk beribadat kepada-Mu".

Firman Allah kepadanya, "kemiskinan yang kamu rasai tidaklah semiskin sebagaimana seorang utusan-Ku iaitu Nabi Isa a.s dan dia tdaklah pula mengabaikan tanggungjawab kepada-Ku."



4) ORANG YANG MENDERITA SAKIT,


sekiranya dia berkata, "penyakit inilah yang menghalang aku daripada sujud kepada-Mu",

Firman Allah kepadanya, "penyakitmu itu tidaklah seteruk apa yang telah dialami oleh hamba-Ku yang mulia iaitu Nabi Ayub a.s., tetapi lidah dan hatinya sedikit pun tidak berhenti daripada menyebut nama-Ku."


Entri ini fiyda copy dari facebook..
sekadar berkongsi untuk ingatan bersama..
gambar pula ehsan dari mr. goggle.



03 November 2010

Ini serius...

Lepas nie fiyda tak nak 
ada kawan rapat lagi..
cukuplah kawan biase2x jea..
maksudnya mcam sebelom2x nie..
sebab

"Perpisahan itu menyakitkan"



Maaf, bukan fiyda tak suka kawan2x fiyda
tapi fiyda jenis mudah sayang orang
dan fiyda sayang semua kawan2x fiyda,
dan fiyda akan sayang korang sampai bila2x..
insyallah dengan izin allah..

fiyda redha
ya, setiap pertemuan pasti akan ada perpisahan
cuma terase sayu dihati..
namum percayalah doa untuk kawan sentiasa mengiringi...
Assalamualaikum....



02 November 2010

Berita buat Kawan - Ebiet G Ade


Perjalanan ini terasa sangat menyedihkan
Sayang engkau tak duduk disampingku kawan
Banyak cerita yang mestinya kau saksikan
Di tanah kering berbatuan

Tubuhku terguncang dihempas batu jalanan
Hati tergetar menampak kering rerumputan
Perjalanan inipun seperti jadi saksi
Gembala kecil menangis sedih

Kawan coba dengar apa jawabnya
Ketika ia kutanya mengapa
Bapak ibunya telah lama mati
Ditelan bencana tanah ini

Sesampainya di laut
Kukhabarkan semuanya
Kepada karang
Kepada ombak
Kepada matahari
Tetapi semua diam
Tetapi semua bisu
Tinggal aku sendiri
Terpaku menatap langit

Barangkali di sana ada jawabnya
Mengapa di tanahku terjadi bencana
Mungkin Tuhan mulai bosan
Melihat tingkah kita yang selalu salah dan bangga dengan dosa-dosa
Atau alam mulai enggan bersahabat dengan kita
Cuba kita bertanya pada rumput yang bergoyang.


Teringat kenangan dimalam itu dimana 
abg wan, abg yan & abg emat nyanyi lagu nie...
liriknya sangat mendalam & bermakna.
thanks untuk abg bertiga..


Paper MIKROEKONOMI II

Sekarang jam dah menunjukkan jam 12:46 pagi..
dari tadi fiyda nak update blog nie tetapi xde mood..
hohohoho

nie cerita sal exams semalam 01/11/10
bagi fiyda mikroekonomi antara subjek yang agak killer,
tapi entah nape tak rase killer lak,
bukan nak cakap besar tapi bersyukur sebab dapat jawab semua,
betol atau salah tu terserah pada yang menandalah,
fiyda tawakal jer..

selesai 4 paper ada lagi 2 paper,
9hb &10hb nie...
gap lama nie bosan lak rasenya...
hohoho
nielah masalah suka complent,
ade gap susah xde gap pun susah... hehhehe

nie fiyda nak kongsi pic fiyda sempena exams mikro...





Yang nie lepas exams


sekian sahaja..
assalamualaikum...

01 November 2010

Kalau Berpacaran with lyrics.wmv



[Sohaimi Mior Hassan]

Kalau berpacaran 

Memang banyak pantang larang
Menjaga susila 
Ibubapa adik abang



Apabila berdua

Carilah tempat yang terang
Agar tidak pula 
Mencuba aksi terlarang



Chorus:

Boleh pandang-pandang
Jangan pegang-pegang
Duduk renggang-renggang
Bertambah sayang
[smartiesmanis.blogspot.com]



Biar malu-malu

Biar segan-segan
Kerna malu itu 
Perisai orang beriman



[Ana Raffali]

Kalau berpacaran 
Jangan tunggu lama-lama
Kalau dah berkenan
Jumpalah ayah dan mama



Hantarlah rombongan

Meminang dengan segera
Kalau terlambat kasih mu disambar buaya



ulang chorus



[Altimet]

Yeah
Kita sambung cerita 
Kalau kamu berdua
Aku yang ketiga



Aku penambah perasa

Aku lah pendarab nafsu serakah
Hai teruna bikin perangai selamba
Hati si dara kata tak apa



Berani buat terima padah

Kalau tak sedia 
Ucap syahadah