07 January 2015

Masih Perlu


My Feveret Song,
Kekadang bagaikan bicara hati kecil ini...



Lirik Lagu Masih Perlu -Tasha Manshahar

Bila ku buka mataRasa tak berdayaHadapi semuaSejak hatiku lukaMampukah ku menunggu bayangan dirimuAtau biar berlaluHapus semua lelahku


Meskipun engkau tahuhati ini masih menyayangi dan mencintaTegarnya kau menyiksa disaat diri deritaMencari engkau tiadaMeski engkau sedariDiri ini masih ingin terus ditemaniMengapa engkau pergiDisaatku masih lagi perlu engkau disini


Aku perlu dirimuHiburkan siangkuIndahkan mimpikuKu ingin kau tahuOh sayang aku rindu ku cintai kamuPeluklah diriku hangatkan seperti dulu


Meskipun engkau tahuHati ini masih menyayangi dan mencintaTegarnya kau menyiksaDisaat diri deritaMencari engkau tiada

Meski engkau sedariDiri ini masih ingin terus ditemani
Mengapa engkau pergiDisaat ku masih lagi perlu engkau disini
____________________________________________________________________



Sorry, aku bukan putus cinta yea,.. hahah
gi mana mahu putus cinta kalau tak bercinta,
Tapi.... hurmmm, cukuplah aku yg tahu.. :)

25 December 2014

Banjir!! Ujian Buat Siapa Sebenarnya..

Assalamualikum... w.b.t

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang,
Dah lama tak menulis disini,
Hari nie jemariku kembali menari di keyboard kerna hati kecil aku sedih,
Sedih melihat gambar banjir yang maha dahsyatnya..
Innalillahirajiun buat semua mangsa banjir di pantai timur,
Keluarga aku sendiri merupakan mangsa banjir di Terengganu sana,
Betapa hati aku meronta-ronta untuk bersama mereka,
Hanya Tuhan yang tahu.. 
Di saat aku menyuap makanan kemulutku, 
aku terpikir apakah ibu dan adik2xku makan atau kelaparankah mereka..
Hanya Telefon menjadi penghubung kami,
Adik2xku selalu whatsap gamba keadaan mereka disana..
Alhamdulillah mereka baik2x..
Moga Adik & Abah di sempadan Thailand-Kelantan sana juga baik2x..
Jagakan mereka untukku duhai Penciptaku.. :(

Tapi Alhamdulillah, meskipun dilanda banjir tapi banjir kami
tak seteruk banjir ditempat lain,
tidak seteruk di bumi Kelantan,
Meskipun tiada persediaan makanan kerna air datang mengejut,
Tapi bantuan dari pelbagai pihak2x tidak putus-putus datang,
Pemimpin di tempat kami menjalankan amanah rakyat dengan baik sekali,
Allahu, moga mereka di Kelantan tabah mengharungi ujian ini..

Marilah kite berfikir sejenak,
Ujian ini untuk siapa sebenarnya?
Benarkah hanya untuk mereka-mereka yang 
rumahnya & kawasannya ditenggelami banjir sahaja?
Pada aku, Ujian ini sebenarnya untuk semua,
Disaat inilah kita boleh lihat dimanakah pemerintah yg kita telah kita undi,
sedarkah mereka ini juga ujian buat mereka..
Ujian buat kita yang berada dinegeri2x yang tidak terlibat dengan bencana ini,
Tegakah kita sekadar melihat sahaja saudara kita didalam kesusahan,
Tegakah kita mengatakan yang ini bala untuk mereka dan negeri kita tidak,
Allahu.. SEDARKAH kita akan ujian dan amaran Allah ini..
Dimana Sensetivitimu sahabat, dimana luhurnya budimu, 
Dimanakah Hatimu & Dimanakah warasnya Akalmu..
Allahu!

-----------------------------------------------------------------------

DATANG LAGI AIR RABBANI
Dan aku adalah air Rabbani
Aku kembali dan datang lagi
Mencurah, mengalir menenggelam bumi

Membawa rahmat menitip rezeki

Dan makhluk makhluk gembira sekali
Kerna kedinginan ku menyaman diri
Memadam kepanasan mentari,
Melega kehausan selama ini

Dan makhluk yang lain bersusah hati
Kerna air itu air gergasi
Membanjiri yang rendah yang tinggi
Meruntuh menelan menghanyut pergi
Yang dikumpul disimpan tiada lagi
Memusnah kesenangan selama ini
Kepayahan tidak terperi
Kesugulan membanjiri hati
Kehidupan seakan sudah mati

Namun air yang datang siapa yang beri ?
Turun sendiri mengalir sendiri ?
Kenapa harus jenuh begini ?
Mengeluh cukup tak mau lagi ....

Namun air yang datang itu...
Sesungguhnya ingin memberitahu ...
Aku juga hanya hamba seperti kamu
Apapun nama kau panggil aku
Tugas ku...
Memberi minum hamba Tuhanku
Dan membersih kotoran dari kamu

Yang mukhaffafah kau renjiskan
Yang mutawassitah kau basuhkan
Yang mughalladhoh kau samakkan

Dan bila kotoran dan bejat membumi
Dan dosa dan mungkar melimpahi
Maka aku di utuskan membersih mensuci
Memberi amaran, menginsafkan, menghukumi
Hamba hamba yang terlanjur mengkufuri illahi
Sebagaimana dulunya umat Nabi Nabi...
Hatta mereka anak isteri Rasul ulul Azmi

Aku adalah air yang suci
Meskipun membanjiri menenggelami
Melenyap kegembiraan para insani
Namun...
Aku datang dengan misi Rabbani
Bukan sekadar sesuka hati
Bukan untuk menyakitkan hati
Hadirku menayangkan kuasa Illahi
Menyedarkan yang lupa diri
Mengingatkan tangan tangan Firauni
....jangan kau musnahkan bumi alami
Menginsafkan hati yang tercemari

Bahawa kebesaranmu di bumi akan pergi
Seperti berlalunya airku ini
Bahawa kemusnahan duniamu adalah pasti
Usah kau bangga apa yang diperolehi
Kerna semuanya pinjaman Illahi 
Usah kau cemari kesucian muka bumi
Dengan noda dan busuk hati
Usah menyakiti usah menzalimi
Selamatmu hanya mungkin sehari
Siksa hidupmu mungkin infiniti..

Terima lah kedatanganku ini
Dengan terbuka hari
Dan istighfar tanpa henti..

ZullDaud
Prutiaw, Sadao
25 Disember 2014
copy paste dari FB Saudara Ahmad Badrul Hisham
.........................................................................................................................................

"Wahai bumi telanlah airmu, dan wahai langit berhentilah dari curahan hujanmu''
 - Surah Al Hud ayat 44.

29 June 2014

6 Ekor Anak Ayam Kesayangan

~ بسم الله الرحمن الرحيم  ~

..السلام عليكم

Salam Ramadhan pada semua islam,
Alhamdulillah, syukur masih diberi nafas hingga kesaat ini
sehingga sekali lagi tahun nie dapat merase nikmat bulan barakah ini,
Sejak fiyda masuk UKM fiyda dah jarang berpuase penuh dengan family,
Tapi tahun nie alhamdulillah, 
keputusan behenti keje di negeri orang bukanlah satu kesilapan,
Hari ni fiyda lebih dekat dengan family,
dapat sesame susah dan senang dengan mereka..
sahur sesame, berbuka sesama, terawih sesama, solat malam sesama dlll

"maka nikmat tuhanmu yang manakah kamu dustakan?"
(Surah ar-rahman)

Ramadhan kali ini lebih istimewa dari yang sebelum2 ini,
Dan fiyda bercita2 tuk jadi ianya lebih istimewa, Insyallah..
Sape tahu ini mungkin ramadhan terakhir buat fiydakan,
Sejujurnya sejak arwah pergi fiyda selalu 
terdetik dihati untuk mempersiapkan diri tuk berjumpa Allah, 
Arwah pergi dalam keadaan yg tak fiyda duga,
Buat fiyda berfikir bilakah pula giliran fiyda,
Arwah orangnya baik ramai orang sayang, ramai yang doakan
 tentu syurga tempatnya, mudahan Amin,
Tapi fiyda?? terlalu banyak khilaf.. takut nak bayangkan.. :,(
Hmmm, ingat mati tu baguskan??
Tahun nie betul2 semangat nak sambut ramadhan,
dah macam nak raya adik fiyda cakap,
fiyda basuh semua telekung & sejadah, fiyda basuh rumah,
mak pun terkejut tengok fiyda buat semua tu,
Banyak yang fiyda plan nak buat sepanjang ramadhan kali nie,
moga Allah permudahkan,.. Amin


Enam Ekor Anak Ayam

Okay ini kisah anak ayam fiyda cerite tentang sebuah kehidupan,
Sebulan yang lepas fiyda beli 6 ekor anak ayam,
pada hari pertama fiyda beli dan bawak balik
tak sampai 3 jam, seekor daripadanya dah menghilangkan diri,
fiyda pikir kucing fiyda makan sebab kucing fiyda yg sekor tu mkn anak ayam,
Pagi esoknya, subhanallah dengan kuasa tuhan anak ayam tu dtg balik,
fiyda ingat lagi, pagi tu fiyda nak hantar adik keje,
tetibe adik jerit tunjuk anak ayam yg tgh berlari dtg ke arah fiyda,
anak ayam yg kecik tak beribu, baru beli tu dah knal fiyda...
tiada ape yang mustahil dengan kuasa Allah,

Makin hari makin anak2x ayam fiyda membesar,
bangun pagi wajib fiyda pergi tengok diorang bagi mkn,
tengahri sekali, dan sebelum maghrib sekali,
fiyda panggil diorang 'chi', tiap kali fiyda panggil diorang akn berlari dtg,
seronok & bahagianya hanya Allah yang tahu,
sampailah satu hari, anak ayam mula mati sekor demi sekor,
ade yang sakit, ade yang hilang tah ke mana,
2 ekor yg terakhir fiyda dah tak lepas sebab takut hilang lagi,
satu pagi bila fiyda nak pergi mkn,
masyaallah terkejut sgt tengok keadaan salah sekor anak ayam fiyda,
kakinye koyak sampai nampak tulangnye dan berdarah,
tak tahu kena ape sebab fiyda dah kurung, confirm kucing x kacau..
fiyda agak tu angkara musang buah,
jadi fiyda pindahkan anak ayam fiyda kesangkar lain,
tinggallah seekor yang last,
2 hari sebelum puasa, pagi tu elok lagi dia ikot fiyda,
fiyda jemur kain die dtg main kejar2x dgn fiyda,
lepas tu fiyda kurung balik sebab kucing kejar die ajak main,
tak smpai tengah hari dalam pukul 11 fiyda pergi tengok,
ayam yg tengah sihat tetibe terkulai layu.. :'(
fiyda angkat tengok lehernye belubang,
mmg bukan angkara kucing, musang pun bukan rasenye,
sampai arini fiyda tak tau macamna bleh jadi macam tu..
time tu fiyda mmg sedih sgt, fiyda tengok anak ayam fiyda nazak,
fiyda panggil die 'chi', die still usaha angkat kepala dan buka mata tengok fiyda,
Tak dapat fiyda nak gambarkan betapa sedihnya hati ni,
fiyda doa sambil nangis time tu fiyda cakap 
"Ya allah, aku redha aku tak sanggup tengok die menderita kesakitan macam
aku lebih rela KAU amik nyawanya"
tak sampai 2 jam akhirnya habislah riwayat ke 6 ekor anak ayam aku..
Ya Allah, perit dan pedihnya dalam hati ni...

Aku belajar sesuatu dari kisah anak ayam ni,
kerana  sayang aku kurung anak ayam aku,
tapi tanpa aku sedar di dalam sangkar tu juga dia bertemu mautnya,
betapa aku cuba lindungi kesayangan aku,
tapi bila Allah cakap detik tu ajalnya sapelah aku tuk menghalangnya..
dan aku mengerti betapa aku sayang akan sesuatu/sesorang kalau Allah dah cakap
dia bukan milik aku dia tetap takkan jadi hak aku,
Allah mungkin pinjamkan tuk aku seketika tuk hiburkan hati aku,
tuk uji aku tapi bila tiba masanye Allah akan amik sesuatu?seseorang tu dari aku,
 Ape yg aku boleh cuma redha, redha dan redha,,
Moga allah gantikan dengan sesuatu yg lebih, 
mungkin bukan didunia tapi diakhirat sana.. Insyallah..

Btw, thanks pada yang sudi baca kisah anak ayam dari budak cengeng nie,
lama tak menulis arini menulis tuk lepaskan duka dihati,
dulu ada beberape yg setia baca karangan karut marut aku nie,
tapi sekarang tak tahulah ade ke tak..
tapi xperlah, fiyda ok jea..

Selamat beramal semua..
Wasalam..

-xoxo-








I